Jump to content

Forskere opdager gen koblet til alvorlig tyktarmsbetændelse

Published online: 17.10.2024

Danske forskere har som de første fundet en del af svaret på, hvorfor nogle patienter med blødende tyktarmsbetændelse oplever et markant værre og alvorligt sygdomsforløb end andre. Resultatet er et vigtigt skridt i retningen mod mere personlig medicin – og er netop udgivet i et af verdens førende tidsskrifter.

Forskere opdager gen koblet til alvorlig tyktarmsbetændelse

Published online: 17.10.2024

Af Nina Hermansen AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Colourbox

Mavesmerter, diarre og umenneskelig træthed. Det er ofte hverdagen for de mere end 50.000 danskere, der lever med en kronisk tarmsygdom. Hovedparten får diagnosen som unge, og da sygdomsforløbet udmønter sig meget forskelligt, har den enkelte i dag ingen anelse om, hvordan fremtiden ser ud, når de får diagnosen.

For nogle vil sygdommen være en mindre gene – for andre vil den gøre hverdagen til et helvede med gentagne indlæggelser, skiftende medicin og flere operationer.

Nu har danske forskere opdaget en genetisk variant, der kan forudsige, hvilke patienter, der risikerer at få et alvorligt sygdomsforløb med blødende tyktarmsbetændelse (colitis ulcerosa). Studiet er udført ved det nationale grundforskningscenter PREDICT på Aalborg Universitet og er netop udgivet i et af verdens førende medicinske tidsskrifter, The Journal of American Medical Association (JAMA).

”Vi har i længere tid kendt til genet og koblingen til tyktarmsbetændelse. Men ingen har førhen vist, at det samme gen kan bruges til at forudse, om en patient er i øget risiko for alt fra højere medicinforbrug til omfattende operationer. Det er meget vigtig viden i en tid, hvor vi gerne vil være meget bedre til at skræddersy behandlingen til den enkelte”, siger ph.d.-studerende Marie Vibeke Vestergaard, som er hovedforfatter til artiklen.

Marie Vibeke Vestergaard

Skrappere behandling fra start

I undersøgelsen, der er baseret på genetik og danske sundhedsdata, fandt forskerne, at ca. tre procent af alle med blødende tyktarmsbetændelse havde den bestemte variant af genet. I den gruppe gennemgik over 40 procent en større mave-tarm-operation i løbet af de første tre år efter diagnosen - mod kun 9 procent af dem, der ikke havde den genetiske variant.

”Det er en gruppe, som er virkelig hårdt ramt. Og med lige netop blødende tyktarmsbetændelse er det afgørende at gribe tidligt ind, så sygdommen ikke når at udvikle sig og skade tarmen. Helt konkret er håbet derfor, at vi med vores opdagelse kan bidrage til, at læger helt fra start kan følge denne gruppe patienter mere tæt og potentielt give dem en skrappere behandling,” siger Marie Vibeke Vestergaard og forklarer, at man ved at bremse sygdommens udvikling slår flere fluer med et smæk:

”Det væsentligste er selvfølgelig, at det ville kunne forbedre livskvaliteten for patienterne. Derudover kan vi som samfund spare ressourcer ved at målrette behandlingen fra start og ikke behandle i blinde.”

Om Colitis Ulcerosa

Colitis ulcerosa er en kronisk inflammatorisk tarmsygdom, der ofte rammer unge mennesker. I Danmark lider 30.000-35.000 af sygdommen.

Forløbene er meget forskellige. Nogle patienter er kun meget lidt generet af sygdommen, mens andre skal igennem et alvorligt og svært sygdomsforløb, med gentagne indlæggelser, skiftende medicin og flere operationer.

Hos nogle patienter er der længere perioder, hvor symptomerne er væk. Men hos de fleste vil symptomerne på et tidspunkt komme tilbage. Skift i sygdommen gør, at man ikke altid ved, om en behandling har hjulpet.*

*Fra Sundhed.dk

Chef for genetik ved PREDICT, lektor Aleksejs Sazonovs, er overrasket over de nye resultater og påpeger, at det er en meget markant effekt af en enkelt genetisk variant. Han udtaler:

"Jeg er utrolig stolt af, at vi ved PREDICT viser, hvordan vores unikke danske ressourcer som sundhedsdata og biobanker kan hjælpe patienter globalt. Sygdommen er stigende i de vestlige lande, og jo mere vi forstår om den, desto bedre kan vi både behandle og forebygge den. Nu skal resultaterne
valideres i eksterne studier, og næste step vil være at udføre kliniske forsøg på intensiveret overvågning og potentielt behandling af denne patientgruppe fra start.”

Om resultaterne

Forskerne fandt en specifik genetisk variant, HLA-DRB1*01:03, som viste en tydelig sammenhæng med et alvorligt forløb af blødende tyktarmsbetændelse.

Cirka 3 procent af patienterne med sygdommen bærer denne genetiske variant. Blandt disse patienter måtte over 40 procent gennemgå en større mave-tarm-operation inden for de første tre år efter diagnosen – sammenlignet med kun 9 procent blandt dem uden varianten.

Den videnskabelige artikel HLA-DRB1*01:03 and Severe Ulcerative Colitis er skrevet af Marie Vibeke Vestergaard, Aleksejs Sazonovs, Tine Jess, Anne Krogh Nøhr, Kristine Allin, Lone Larsen og Henrik Krarup. Den er udgivet i JAMA 15. oktober 2024.

Om PREDICT

Danmarks Grundforskningsfond har bevilget 68,5 mio. kr. til Center for Molecular Prediction of Inflammatory Bowel Disease (PREDICT), AAU.

Marie Vibeke Vestergaard

Ph.d.-studerende ved Center for Molecular Prediction of Inflammatory Bowel Disease (PREDICT), Aalborg Universitet
Tlf.: 42963689
Mail: marievv@dcm.aau.dk